Logo
  • Toimialat
    • Sellu- ja paperiteollisuus
    • Energiateollisuus
    • Elintarviketeollisuus
    • Kaivosteollisuus
    • Kemianteollisuus
    • Konepaja- ja terästeollisuus
    • Sähkö ja elektroniikkateollisuus
    • Sähkö- ja tietoliikenneverkot
  • Laitteet
    • Valmistajat
    • Analysaattorit ja näytteenkäsittely
    • Kenttälaitteet
    • Venttiilit
    • Mittaus ja Testaus
      • Sähkötekniset mittalaitteet
      • Tietoliikennetekniset mittalaitteet
    • Koneautomaatio
    • Sähkökomponentit
  • Etäratkaisut
    • Kontram OverSight
  • Palvelut
    • Suunnittelupalvelut
    • Kunnossapitopalvelut
    • Akkreditoitu toiminta
  • Yhteystiedot
  • Ota yhteyttä
  • Yritys
    • Yritysesittely ja historia
    • Ura Kontramilla
  • Vastuullisuus
    • YK Global Compact
    • Hiilijalanjälkemme
    • Yhteiskuntavastuu
Suomeksi In English
In English
Tel +358 9 8866 4500 | Tilaa uutiskirje
Tilaa huolto
Tel +358 9 8866 4500 Tilaa huolto
Menu
  • Toimialat
    • Sellu- ja paperiteollisuus
    • Energiateollisuus
    • Elintarviketeollisuus
    • Kaivosteollisuus
    • Kemianteollisuus
    • Konepaja- ja terästeollisuus
    • Sähkö ja elektroniikkateollisuus
    • Sähkö- ja tietoliikenneverkot

  • Laitteet
    • Valmistajat
    • Analysaattorit ja näytteenkäsittely
    • Kenttälaitteet
    • Venttiilit
    • Mittaus ja Testaus
      • Sähkötekniset mittalaitteet
      • Tietoliikennetekniset mittalaitteet
    • Koneautomaatio
    • Sähkökomponentit

  • Etäratkaisut
    • Kontram OverSight

  • Palvelut
    • Suunnittelupalvelut
    • Kunnossapitopalvelut
    • Akkreditoitu toiminta

  • Yhteystiedot

  • Ota yhteyttä

  • Yritys
    • Yritysesittely ja historia
    • Ura Kontramilla

  • Vastuullisuus
    • YK Global Compact
    • Hiilijalanjälkemme
    • Yhteiskuntavastuu

TESTI

Etusivu›Blogi›Kirjoittaja

Autosta automaatioon

02.04.2015

Olen mielenkiinnolla seurannut autoalan suurena mullistuksena spekuloitua itseohjautuvien autojen kehitystä. Asia on herättänyt minussa lähinnä kysymyksen - Miksi auton ajaminen pitäisi antaa robotin tehtäväksi? Auton primääritehtävä on liikkuminen paikasta A paikkaan B – ei itse auton ajaminen. Kun tulevaisuudessa matkustajan ei tarvitse toimia auton kuljettajana, tarvitseeko sitä enää myöskään omistaa? Ehkä autot vuokrataan tarpeen mukaan ja itseohjautuva auto kuljettaa sinut haluamaasi määränpäähän juuri silloin kun itse haluat. Vain käyttäjäkokemuksen merkitys säilyy.

Miksei automaatiotekniikankin tulevaisuus voisi kehittyä tähän suuntaan? Mikä on esimerkiksi prosessitekniikassa painelähettimen tai päästömittauksen ensisijainen tarkoitus? - Tuottaa luotettavia mittaustuloksia, jotta käyttäjä tai automaatiojärjestelmä voi tehdä oikeita päätelmiä prosessin nykytilasta. Mikäli siis itse mittaussysteemi voi itse pitää itsestään huolta, seurata mittaustulosten luotettavuutta ja tarvittaessa jopa huoltaa itsensä, onko laitteiden omistaminen välttämättä enää tähdellistä? Laitteiden omistamisen sijaan hyödynnettäisiin elinkaarimallia. Tällöin ensisijaiset tarpeet nousevat entistä enemmän esille: ei omistamista ja kunnossapitoa, vaan tuloksia.

Entäpä tuo käyttäjäkokemuksen merkitys? Elinkaarimallissa toimittaja ottaa laitteiden ylläpidosta tavanomaista pidemmällä aikajänteellä vastuun. Toimittaja siis osallistuu asiakkaan prosessin toimivuuteen entistä enemmän - ymmärrys ja yhteistyö lisääntyvät. Mitä paremmin toimittaja ja asiakas tuntevat toisensa ja toistensa prosessit sitä paremman käyttäjäkokemuksen tuottaminen on mahdollista.

Ota yhteyttä

Kontram Oy

Tuupakantie 32 a, PL 741 01741 Vantaa, Finland
Tel +358 9 8866 4500
kontram@kontram.fi

 

 

Rekisteriseloste ja www-sivustomme tietosuojaseloste luettavissa:
Rekisteriseloste
Tietosuojaseloste