27.10.2015
Nyt on käynnissä neljäs viikkoni Kontramilla. Olen ehtinyt tekemään, näkemään ja oppimaan jo kaikenlaista liittyen venttiileihin ja myyntityöhön. Seuraavana pieni yhteenveto kuluneista viikoista ja siitä, kuinka päädyin Kontramille.
Toukokuussa 2015 sain käteeni energiatekniikan diplomi-insinöörin paperit Tampereen teknillisestä yliopistosta. Valmistumisen jälkeisen alkuhuuman hieman laannuttua istuin alas, ja aloin miettiä mitä osaan ja mitä haluan tehdä isona. Olen 27-vuotias energiatekniikan diplomi-insinööri, pääaineenani virtaustekniikka. Voimalaitosten toimintaperiaatteet olivat minulle tuttuja opinnoistani. Diplomityöni tein selluteollisuuteen. Lisäksi haluaisin olla työssäni kontaktissa erilaisten ihmisten kanssa. Löydettyäni Kontramin työpaikkailmoituksen, jossa haettiin myynti-insinööriä venttiilien projektimyyntiin voimalaitoksiin ja sellutehtaisiin, palaset loksahtivat paikoilleen. Hain Kontramille töihin, sain paikan ja aloitin hommat 5.10.
Ensimmäisenä työpäivänäni myyntijohtaja Hannu Palomäen esitellessä yrityksen organisaatiokaaviota, hänen puhelimensa soi. Kuulin puhelimessa miesäänen kysyvän Hannulta, että onko sillä Karilla passia. Hannu käänsi katseensa minua kohti kysyvästi ja nyökkäsin. Ensimmäinen ulkomaan työmatkani oli varattu ennen kuin olin ehtinyt juomaan puolta kuppia kahvia. Voiko näin siistiä työpaikkaa olla olemassa, ajattelin, ja samalla yritin peitellä innostuneisuuttani.
Ensimmäisellä työviikolla ehdin myös jo käymään Teknologia 2015 messuilla. Myyntijohtajamme toimintaa messuilla seuratessani, asiakkaiden kanssa kommunikointi näytti siltä, että vaihdetaan kuulumiset vanhan kaverin kanssa, jota ei ole nähty pitkään aikaan. Mutta eikös myynnin pitäisi olla sellaista toimintaa, jossa asiakas koitetaan saada ostamaan mahdollisimman paljon tuotteita kovalla katteella? Kannattavan liiketoiminnan kannalta myyntikatteen on tosiaan hyvä olla positiivista, mutta myyntityö pitää sisällään paljon muitakin asioita. Ekoina viikkoina koulutuksessa onkin painotettu, että meillä panostetaan pitkiin asiakassuhteisiin, jotka perustuvat molemminpuoliseen luottamukseen ja avoimuuteen. Parhaimmillaan myynti on yhteistyötä, josta molemmat osapuolet hyötyvät.
Opiskeluaikana olin kesätöissä erään maalitehtaan varastossa. Ensimmäisenä työpäivänä varastopäällikkö kysyi minulta: ”Osaaks sä poika ajaa trukkia?” Vastasin kieltävästi, mutta sanoin heti perään, että opin kyllä nopeasti. Tähän varastopäällikkö vastasi: ”Aha, tossa avaimet.” Kesän aikana trukinpiikkien aiheuttama punamultamaalihävikki laskettiin vain muutamissa litroissa, mutta silti minulle tuli mieleen, että työhön perehdyttäminen voitaisiin hoitaa paremminkin. Kontramilla uuden työntekijän perehdyttämiseen on panostettu. Tämä on todella tärkeää uudelle työntekijälle! Minut on esitelty kaikille työkavereilleni, minulle on henkilökohtaisesti opastettu toiminnanohjausjärjestelmän käyttöä ja matkalaskun tekoa. Olen saanut henkilökohtaista koulutusta myös eri venttiilivalmistajien tuotteista. Lisäksi minusta tehtiin intranetiin esittely, jossa kerrottiin taustoistani ja harrastuksistani. Tämän ansiosta olen jo löytänyt uusia melonta- ja sulkapallokavereita.
Voisi kuvitella, että venttiilit ovat hyvin yksinkertaisia virtausteknisiä laitteita. Niiden tarkoitushan on estää virtaus tai säätää virtausta. Viimeistään koulutusmatkalla Saksassa opin, kuinka väärä tämä oletus onkaan. Eteläsaksalaisessa Lindaun kaupungissa Alppien juurella sijaitsee Crane-konsernin XOMOX:n venttiilitehdas. Tehtaalla tuotepäälliköt esittelivät meille pehmyt- ja metallitiivisteiset palloventtiilit, huoltovapaat tulppaventtiilit, kaksois- ja kolmoisepäkeskeiset läppäventtiilit, paljetiivisteiset istukkaventtiilit sekä laajan valikoiman teflonvuorattuja venttiileitä. Lisäksi koulutuksessa painotettiin, että väliaineen ominaisuudet vaikuttavat merkittävästi oikean venttiilin valintaan. Tein muistiinpanoja ja yritin kysellä mahdollisimman paljon. Silti osa asioista tuntui menevän yli ymmärryksen. Paikallinen mallasjuoma tuli tarpeeseen pitkän koulutuspäivän jälkeen. Koulutusten lomassa ehdimme myös nauttia kauniista alppimaisemista.
Tutustuimme myös tehtaan yhteyshenkilöihimme, joihin olemme sähköposti- ja puhelinyhteydessä. Oli todella mukavaa päästä puristamaan kättä ja juttelemaan kasvotusten henkilöille, joiden kanssa ratkotaan asiakkaidemme pulmia. Tällöin sähköpostikeskustelu saa kasvot, eikä enää jutella yhteyshenkilö X:n kanssa, vaan oikean ihmisen, joka on käytökseltään ja tavoiltaan aivan yhtä ainutlaatuinen kuin sinäkin. Näin kommunikaatiosta tulee luontevampaa ja sujuvampaa.
Olen viihtynyt todella hyvin Kontramilla. Työkaverini ovat mukavia ja he ovat ottaneet minut hyvin vastaan. Ensimmäiset asiakaskäyntini ovat ensi viikolla ja siitä homma lähtee pikkuhiljaa käyntiin. Ensi kesää silmällä pitäen sain mielenkiintoista faktaa eräältä nuorelta oululaislähtöiseltä prosessiautomaatiomyyjältä. Hänen mukaansa Kontramilla on töissä kahdenlaisia ihmisiä: ”Niitä, jotka pellaa golffia ja niitä, jotka eivät vielä pellaa golffia.” Itse kuulun, ainakin toistaiseksi, jälkimmäiseen kategoriaan.